ספר לחבר הוסף לפייסבוקהוסף לגוגל סימניות

הכוח שבעיצוב אתר פשוט

simpleWebsite_Design

עיצוב אתרים שונה במהותו מעיצוב גרפי למוצרי דפוס או מוצרי פרסום אחרים. גם בנושא זה צריך להבהיר ולהגדיר מהם צורכי האתר, מטרותיו, קהל הגולשים הפוטנציאלי ועוד. האם זה יהיה אתר תדמיתי או שזהו אתר עם קטלוג מוצרים אלקטרוני שמטרתו העיקרית היא מכירה ישירה.

תוכן זה מכוון לעיצוב אתר שמטרתו שיווקיות ומסחרית ופחות לאתרי מולטימדיה או אתרים שמטרותיהם תדמיתיות בלבד כמו אתרי פלאש או אתרים משולבים באפקטים שמטרתם ליצור רושם ראשוני.

בחרו במערכת המתאימה ביותר למטרות שלכם
בדרך כלל, אתרים עסקיים ומסחריים שכאלו מוקמים על בסיס html או בעזרת מערכת ניהול כמו ג'ומלה, דרופל או המערכת הישראלית שלנו, אדממה.

 לפני שנתחיל, ברצוני להדגיש שעיצוב בכלל הוא עניין של טעם וגישה. הדברים הנאמרים במאמר זה מייצגים את גישתי גם כמעצב גרפי למוצרי דפוס ושיווק בעבר וגם כמפתח אתרים לאינטרנט כיום. ואין זה אומר שהדרך אותה אני מציג כאן הינה הדרך הנכונה או היחידה.

תרבות הגלישה באינטרנט
אתר אינטרנט הינו למעשה אפליקציה אותה הגולש מפעיל ובה הוא מנווט על ידי לחיצה על כפתורים, ממלא טופס או מבצע פעולות אחרות. מאחר ולא הגיוני לספק הוראות הפעלה לאתר לכל גולש שמגיע, כדאי מאוד שהניווט והפעלת האתר יהיו פשוטים וברורים גם מבלי הצורך להסביר לגולש מה לעשות.

שימוש באלמנטים סטנדרטיים שאותם כל אחד מכיר ויודע למה הם משמשים, יאפשר לנו לבנות אתר שכזה עם אלמנטים דינמיים הדורשים מהגולש לפעול ללא הסברים מיותרים. הסטנדרט הזה נקרא תרבות גלישה.

אתר צריך להיות שיווקי, מעוצב באופן ייחודי, פשוט ובעל מסר חזק וברור להבנה. טעות נפוצה היא לנסות ולהעביר מסרים רבים בדף אחד של האתר. כדאי להתמקד בפתרון בעיה אחת שלשמה הגולש הגיע לאתר. התכנים, העיצוב וסגנון האתר צריכים להתאים לקהל היעד אליו האתר פונה. זו הסיבה ששימוש בפתרונות המבוססות על תבניות מוכנות או עיצובים סטנדרטיים מוכנים אינם הפתרון המתאימים לעסק שמכבד עצמו ומתכנן אתר למטרות רציניות.

נגישות האתר
כדאי מאוד שהאתר יהיה ברור וקל להפעלה גם לאוכלוסייה מוגבלת. מעבר לכך שיש חוק במדינת ישראל שמחייב בעלי אתרים לשמור על תקן נגישות, הרי אתר נגיש יפתח בפני בית העסק קהל נוסף של לקוחות פוטנציאלים. מהפרמטרים החשובים של הנגישות זה צבעים ברורים והבדל ברור בן צבעי התוכן לצבעי הרקע, אפשרות לשינוי גודל המלל או צבעי המלל, ניסוח פשוט וברור להבנה, שילוב כותרות לסרטונים או קובץ מתומלל ועוד.

תאימות להתקנים ניידים
כיום, אתר שאינו מותאם להתקנים ניידים כגון, טאבלט או טלפון. לא זו בלבד שמאבד את רוב הגולשים שמגיעים ממכשירים ניידים, אלא גם מאבד דרוג בגוגל שיודע לבדוק אם אתר מותאם רספונסיבית או לא.

יש לוודא שהאתר יהיה מבוסס על מערכת התומכת בטכנולוגיה רספונסיבית. זאת אומרת שמבנה העיצוב משנה עצמו אוטומטית בהתאם למכשיר ממנו גולש הגולש ופותח את האתר. כך במחשב שולחני מבנה האתר יראה בצורה מסוימת ואילו בגלישה מטאבלט האתר יראה אחרת וכך בטלפון נייד. שימו לב, אתר שנראה אתו הדבר במחשב שולחני ובסמארטפון רק שבסמארטפון האתר נראה קטן וניתן להגדיל אותו, אינו באמת אתר רספונסיבי. אתר רספונסיבי משנה את המבנה שלו בהתקנים ניידים ונראה יותר כמו אפליקציה.

בעיות ופתרונות בעיצוב אתרי אינטרנט:
עובדה ידועה היא שרוב הגולשים מגיעים מתוצאות החיפוש של מנועי החיפוש העיקריים. יש לקחת בחשבון שהגולש המגיע לאתר נותן סיכוי של שניות ספורות להציג בפניו את המסר השיווקי ולעניין אותו. ולא, פספסנו את הגולש. הוא ימשיך לחפש את מה שביקש באתר אחר הנמצא ברשימת תוצאות החיפוש.

לכן, בתכנון העיצוב, האתגר הוא לעצב קונספט של אתר בו הגולש יבין את המסר השיווקי בקלות ובמהירות. במידה והמשתמש ירגיש בסביבה נעימה וקלה לניווט והבנה, הוא כבר ימשיך ויגלוש באתר ושם הוא יוכל לקבל פרוט יתר ולבצע את הפעולה הרצויה.

ניווט קל להבנה והפעלה
יפה, אז הכנסנו ועוררנו עניין במשתמש שהגיע לאתר. כעת עלינו ליצור עבורו סביבה ברורה, פשוטה וקלה להבנה וניווט. אסור לשכוח שאתר אינטרנט זה אפליקציה לכל דבר בה יש כפתורים ופקודות. וכמו בכל תוכנת מחשב אחרת, יש סטנדרטים מסוימים למבנה ולעיצוב המקל על המשתמש להבין בצורה ידידותית ופשוטה להבנה כיצד לעבור ממקום למקום ולהפעיל את האפשרויות השונות בכדי להגיע לאן שהוא רוצה ולאן שאנו רוצים שיגיע. וכל זאת, מבלי הצורך להסביר לגולש כיצד להפעיל את האתר.

תפריט האתר ומבנה הניווט הם אלמנטים שחשוב שיהיו פשוטים וידידותיים למשתמש. לכן, עיצוב נכון וקל להבנה הוא אלמנט חשוב להשארת הגולש באתר ולגרימת עניין.

צבעים, פונטים ואלמנטים קבועים.
סגנון העיצוב משתנה לפי סגנון האתר וסוג הקהלים הפוטנציאלים המיועדים לגלוש בדפי האתר. יש אתרים בהם נשתמש בצבעים ובסגנונות יותר עליזים וחזקים, יש נושאים בהם עדיף לשדר סולידיות ולהשתמש בגוונים רכים ופסטליים יותר. ויש מקרים בהם שחור ואפור על בסיס לבן או בהיר הוא האפשרות המתאימה ביותר.

בדרך כלל כדאי לבחור שילוב של 3 עד 4 צבעי בסיס ולהשתמש רק איתם לאורך כל תהליך העיצוב. ברור שאפשר לשלב גוונים שונים של צבעים עיקריים מאלו שבחרתם. במידה ותרצו לקבל רעיונות לבחירת שילובי צבעי הבסיס, באתר הבא תמצאו כלי ייעודי לכך עם מאגר של שילובי צבעים לשימושכם

http://www.colorcombos.com/combolibrary.html

וכעת נדבר על עיצובי המלל, הכותרות, הקישורים ועוד. ראיתי אתרים רבים בהם המעצב השתולל עם סוגי פונטים שונים, צבעי מלל, גדלים ומה לא.

אתר כזה שמעוצב בצורה לא עקבית משדר חוסר בהירות. אני מציע להשתמש עם עיצוב אחיד של גודל הפונט, הכותרות, הקישורים פחות או יותר לאורך כל דפי האתר. לעצב את האלמנטים הקבועים באופן אחיד כמו תגי הכותרת וכותרת משנית, מלל שמן, קישורים ומלל נטוי שכדאי לעצב אחיד לכל אורך האתר. למשל, כל הכותרות של המוצרים באתר יראו בדיוק אותו הדבר וכל הטקסטים השמנים באתר יראו אותו הדבר וכל הקישורים יראו אותו הדבר וכן הלאה.

מבנה האתר והקונספט הגרפי
זוהי עבודת העיצוב העיקרית בה נקבעים מיקומי האלמנטים השונים באתר. בנושא זה יש רק חוק אחד חשוב. לשמור על ידידותיות וקריאת התוכן בצורה נעימה, קלה וברורה. זכרו, העין גולשת מלמעלה למטה. כמו כן, המבנה והתכנים צריכים להיות מותאמים להתקנים ניידים ובנוסף להיות נגישים לכל האוכלוסייה כולל לאוכלוסייה המוגבלת.

הפטנט לעמוד בכל הדרישות הללו ובכל זאת להעמיד אתר לתפארת שישיג את המטרות השיווקיות והתדמיתיות הנדרשות, הוא לעצב פשוט. לא להתחכם יותר מידי. האמינו לי, יש כוח לפשטות.

לסיכום
המטרה היא לעצב אתר בעל מראה ידידותי בו הגולש ירגיש בסביבה נעימה וקלה לניווט. המעביר את המסר השיווקי בצורה ברורה ומידית. המסר שלי לכם, השתדלו לעצב פשוט, חישבו פשוט. ואחרי שעיצבתם פשוט, הביטו על העיצוב וחישבו כיצד לשפר ולעצב אותו אפילו פשוט עוד יותר.

מקווה שעזרתי, בהצלחה!

  • ר.ס.ס. פוסטים אחרונים
  • הדפס עמוד זה
  • ספר לחבר
  • הוסף לפייסבוק
  • הוסף לגוגל סימניות
  • הוסף ציוץ בטויטר
ערוצים נוספים:
[ תוכניות סוכנים, אפיליאט | כתיבה שיווקית, קופיריטינג | שיווק באינטרנט | פרסום באינטרנט | דיוור ורשימת תפוצה | עסקים אונליין | קידום אתרים | רשתות חברתיות ]

למה, למה לא?! - בלוג ההזדמנויות שבאינטרנט: רח' יוניצמן 2, תל-אביב. מיקוד:  6936024. טל. 050-5340003

להצליח באינטרנט! ואללה זה עובד!