ספר לחבר הוסף לפייסבוקהוסף לגוגל סימניות

תכנון, הגדרות ומחקר בהקמת אתר חדש

website_Plan

בכל תחומי החיים ובעיקר בפרויקטים ומיזמים עסקיים, הצבת מטרות ותכנון מוקדם יכול לקבוע הצלחה או כישלון של פרויקט. לכן, בבואנו להקים אתר חדש, מומלץ להשקיע ולתכנן את צעדנו מראש.

צורת עבודה כזאת תאפשר לנו לעבוד בצורה מאורגנת מול עצמנו ומול בעלי המקצוע האחרים מולם נעבוד ונתקשר, תוכנית כתובה, ברורה ופשוטה להבנה, תעזור לקבל החלטות נכונות אשר מתאימות לתקציב הכולל ותספק נתונים הנדרשים כדי להקים אתר מקצועי שישרת את המטרות לאורך זמן.

שהרי בסופו של דבר, אנו מקימים אתר למטרה מסוימת. וכדי שהמטרה הזו תושג עלינו להגדיר ולתכנן אותה בקפידה. מה עוד שתמיד יש עניינים בלתי צפויים או צורך באלמנטים עליהם לא חשבנו מראש. תוכנית מסודרת המבוססת על תקציב, תסייע לנו לקבל החלטות מתאימות גם לגבי בעיות או דרישות חדשות שצצות תוך כדי עבודה

תכנית עבודה שכזו מכילה חלק מהנושאים הבאים:

  • מחקר שוק, מתחרים ומילים
  • קביעת התקציב והמשאבים
  • הגדרת מטרות וסוג האתר.
  • אפיון רכיבי ומרכיבי האתר
  • ו... לעבודה.

עם תוכנית שכזו שמכילה את הנושאים הנ"ל, אפשר יהיה לבחור את המשאבים, המערכת הנכונה ואנשי המקצוע המתאימים ביותר, לקבוע לוח זמנים ולצאת לדרך. תוכנית כזו יכולה למנוע אי הבנות ומפחי נפש וסביר להניח שתוכנית עבודה מסודרת תתרום להצלחת האתר לאורך זמן ולהשגת היעדים והמטרות.

מחקר שוק, מתחרים ומילים
לא לחינם זהו הנושא הראשון. לדעתי תכנון הקמת האתר צריך להתחיל עם ידע. לכן, כדאי לרכז את הידע הנדרש ולבנות תכנית עבודה על סמך התוצאות.

מחקר שוק כולל מחקר מילים, בדיקת מצב השוק של התחום, הגדרות ואפיון קהל הגולשים הפוטנציאלי ובדיקת אתרי המתחרים.

מחקר מילים - למעשה, גם עריכת התוכנית וכל תהליך ההקמה וקידום האתר מתבססים על תגי מפתח או ביטויי מפתח. לכן, אני מתחיל עם נושא זה. "מחקר מילים". בו עלינו למצוא את המילים המתאימות ביותר לקידום האתר. מציאת תגי המפתח הטובים ביותר נקבעת על ידי ייחס בין נפח חיפוש לבין התחרות הקיימת על ביטוי כלשהוא. ביטויי המפתח הינם המפתח לכתיבת התכנים באתר וליצירת דפים מותאמים למנועי חיפוש ובעיקר גוגל.

הגדרות ואפיון הגולש הפוטנציאלי חשובים בעיקר לנושא העיצוב וכתיבת התכנים. למשל, אתר הפונה לילדים יהיה צבעוני בסגנון נוטה לקיטש ואילו לאתר הפונה לבעלי מקצוע מתחום ההיי-טק, נעצב אתר נקי עם פחות צבעים ובסגנון סולידי. כמו כן סגנון התוכן באתר הילדים יהיה פשוט ועם יותר גרפיקה ותמונות ובאתר ההיי-טק התוכן יהיה בשפה מקצועית.

בדיקת אתרים מתחרים מאפשרת לנו להבין הרבה על התחום באינטרנט אליו אנו עומדים להיכנס. ובכלל, אני עושה חיפוש ב"גוגל" ומוצא את אתרי המתחרים הראשונים בתוצאות החיפוש יש לכך סיבה טובה. וכנראה שיש לי מה ללמוד מהם. עובדה. הם יודעים מה לעשות. לכן, אני עורך מספר בדיקות לגבי אתרים אלו. באילו מילות מפתח הם משתמשים, למי הם מקושרים ומי מקושר אליהם, נתונים לגבי התוכן והאופטימיזציה של אתרי המתחרים ועוד נתונים שכדאי שנדע ושיכולים לעזור לנו בהחלטות לגבי האתר שלנו.

קביעת התקציב והמשאבים
זהו הנושא הבא. כעת, כשיש בידנו מחקר שוק ומתחרים. אנו חכמים קצת יותר ומבינים פחות או יותר מהם הצרכים שלנו ומי אלו המתחרים. כעת, צריך להחליט מהו התקציב גם מבחינה כספית וגם מבחינת משאבים אחרים כמו שעות עבודה, בעלי מקצוע וכדו'.

התקציב יכול להיות תשלום חד פעמי לבונה האתר ותשלום קבוע למקדם האתר או תשלום חודשי קבוע לשניהם וכדו'. חשוב להתאים את התקציב למטרות ולעקוב אחר התוצאות בכדי לוודא שאכן המטרות מושגות בתקציב שנקבע. לאחר מכן, ניתן להגדיל או לצמצם את התקציב בהתאם להשגת המטרות.

כמו כן, כדאי להגדיר מהם המשאבים העומדים לרשותנו. כמו עובדים, פרילנסרים ושעות עבודה שניתן להשקיע בנושא זה, חומר הקיים לרשותנו, תמונות או סרטוני וידיאו שברצוננו להפיק בעצמנו או לרכוש אלמנטים מוכנים וכדו'.

תמיד כדאי לקחת בחשבון אחוז מסוים מהתקציב למטרת דרישות או עניינים בלתי צפויים שיכולים לצוץ תוך כדי התהליך. והאמינו לי, תמיד יש כאלו.

הגדרות המטרות וסוג האתר
אפיון האתר. למשל: אתר תדמיתי, אתר מסחרי, אתר קהילתי, אתר בלוג וכדו'. ומטרות האתר. למשל: בניית תדמית, שיווק, מצגת קטלוג מוצרים, מכירה ישירה וכדו'.

כמו כן, מומלץ לקבוע מטרות מעשיות מהאתר. כמו, כמות כניסות, לידים או מכירות. למשל: 20.000 כניסות ייחודיות בשנה הראשונה, 30 לידים בחודש, 50 משתמשים חדשים בחודש וכן הלאה.

מטרות אלו יאפשרו להחליט באלו כלים ומערכות מומלץ להשתמש בכדי להקים את האתר ואילו בעלי מקצוע כדאי לבחור. לוח הזמנים בשילוב התקציב יעזור לכם להחליט איך תשווקו ותפרסמו את האתר. קידום ממומן, פרסום אוף ליין או קידום אורגני.

אפיון מרכיבי ומבנה האתר.
כעת, כשיש לנו את הנתונים הנ"ל, יש לנו יכולת לקבוע אלו אלמנטים נדרשים לנו באתר. רכיבים, מודולים, תוספים, כלים וכדו'. למשל: ניהול משתמשים, גלריית תמונות, קטלוג מוצרים, סליקה אוטומטית, מנוע חיפוש, פורום ועוד. מניסיוני, הרבה רוצים עולם ומלואו בשלב האפיון. הם רוצים גם וגם וגם וגם... אך בשלב תכנון התקציב, הם יורדים מהרבה פנטזיות.

כעת, כשיש לנו את הנתונים הנ"ל נוכל לערוך את האלמנטים הרצויים לתקציב הנתון, למשאבים וליכולות ולקבל החלטות מה לבחור ועל מה אפשר לוותר ולהשאיר למועד מאוחר יותר.

בחירת מערכת ניהול מתאימה
בשלב זה, כשיש ברשותנו את כל הנתונים הנדרשים, מגיע השלב בו עלינו לבחור באיזו מערכת ניהול תוכן נשתמש בכדי להקים את האתר. כמובן שעלינו לקחת בחשבון איזו מערכת תספק לנו את המטרות בצורה הטובה ביותר. המלצתי, אל תלכו על מערכות חינמיות או הזולות ביותר. המערכת עליה יבנה האתר שלכם היא לב ליבו של האתר והיא אחראית במידה רבה להצלחתו. בדקו שזוהי מערכת עם תמיכה רצינית, מערכת יציבה ומתפתחת ומתעדכנת בהתאם לשינויים הטכנולוגיים ולדרישות הקידום שמשתנות כל הזמן. שאחרת, אכלתם אותה...

לסיכום:
כמו בכל פרויקט רציני, אתר מצליח ומקצועי מתחיל בתכנון והגדרות. אתר אינטרנט יכול להיות כלי חשוב לשימוש בית העסק לתדמית, ככלי שיווקי, כחלון ראווה ומכירה ועוד. כדאי להתייחס ברצינות המקסימלית לבניית אתר בכדי שאפשר יהיה לקבל תוצאות רציניות ואיכותיות לאורך זמן. תוכנית שכזו הינה כלי חזק וחשוב שיקל את תהליך הקמת האתר, ימנע מפחי נפש רבים מול בעלי המקצוע, יעזור להשיג את המטרות וישמש ככלי לביקורת ומדד בהמשך.

מקווה שעזרתי, בהצלחה!

 

  • ר.ס.ס. פוסטים אחרונים
  • הדפס עמוד זה
  • ספר לחבר
  • הוסף לפייסבוק
  • הוסף לגוגל סימניות
  • הוסף ציוץ בטויטר
ערוצים נוספים:
[ תוכניות סוכנים, אפיליאט | כתיבה שיווקית, קופיריטינג | שיווק באינטרנט | פרסום באינטרנט | דיוור ורשימת תפוצה | עסקים אונליין | קידום אתרים | רשתות חברתיות ]

למה, למה לא?! - בלוג ההזדמנויות שבאינטרנט: רח' יוניצמן 2, תל-אביב. מיקוד:  6936024. טל. 050-5340003

להצליח באינטרנט! ואללה זה עובד!